Så lyckas du med arbetsintervjun

kinga-cichewicz-456953-unsplash.jpg

Samtidigt som vissa kan få en kick av att gå på arbetsintervju är sanningen ändå den att de allra flesta av oss blir riktigt nervösa. Inte nog med att man förväntas vara på topp och svara ”rätt” på diverse frågor – man ska även lyckas ge sken av att vara en grym bosslady, trots att hjärtat slår i 110 och händerna darrar. 

Så hur gör man då för att leverera under press och lyckas imponera på den blivande chefen?Her Way har listat 8 punkter som hjälper dig att lyckas på arbetsintervjun. 

 

Läs på

Det kanske låter mossigt, men steg nummer ett är alltid att ta reda på så mycket information som möjligt om företaget du ska på intervju hos. Vad är deras huvuduppgifter, kärnvärden och milstolpar? Vart är dom på väg och hur långt har dom kommit? Ju mer du vet, ju mer självsäker kommer du känna dig under intervjun. You’ve got this! Vi lovar.

 

Förbered dig 

Försök att se på din intervju som ett viktigt föredrag du har blivit ombedd att hålla i – och förbered dig därefter. Det är självklart omöjligt att skriva ett manus, men bestäm dig gärna i förväg för ett par specifika erfarenheter och egenskaper som du vill få fram under intervjun. 

Be gärna nära och kära att beskriva dina bästa sidor och i vilka situationer dom kommer till sin rätt. När du sedan lär dig att prata öppet och obehindrat om dessa, kommer dom vara lätta att plocka fram efter behov under intervjuns gång.

Lär dig även att memorera ditt CV och personliga brev. På så sätt kan du imponera genom att referera tillbaka till specifika stycken när du svarar på frågor där arbetsgivaren ber om konkreta exempel. 

 

Dress for success

Att klä sig professionellt inför en arbetsintervju bör vara en icke-fråga, men kom även ihåg att du måste känna dig bekväm. 

Är du osäker på ett klädval, kan ett tips vara att kolla in företagskulturen på arbetsplatsen. Har du sökt jobb på en advokatfirma eller bank, vore en kostym eller liknande mest passande. Om du å andra sidan ska på intervju hos en PR-byrå, kan du komma undan med att vara lite mer business casual. 

 

Sälj in dig själv

Förutom att berätta om dina tidigare arbetslivserfarenheter så handlar en arbetsintervjun i princip enbart om hur bra du säljer in dig själv. Det är nu man bör bemästra konsten att karismatiskt kunna berätta om hur bra man är, men utanatt det ska låter som överlägset skryt.

Det är nu du tar fram allt du har gått igenom under förberedelserna. Det vill säga: du berättar öppet om dig själv och varför du ska bli anställd, samtidigt som du ger konkreta exempel på erfarenheter och egenskaper för att stödja din teori. 

 

Känn till dina svagheter

Regel nummer ett när du bes berätta om dina svagheter är att aldrigsvara att du inte har några. Bestäm dig istället under förberedelserna för en specifik svaghet som du vet du kan vända till din fördel. 

Ta ”otålig” som ett exempel: här kan du förklara att du ibland kan bli otålig, menatt det grundar sig i att du vill avsluta dina projekt i tid för att inte störa arbetsflytet för resten av teamet. Ett annat exempel kan vara att ge ”perfektionist” en positiv twist genom att trycka på att hur du ser möjligheter i allt du tar dig ann – och hur du alltid jobbar väldigt hårt för att få dina projekt att nå sina faktiska potential. 

 

Våga fråga

Visa att du är lika intresserad av företaget som företaget är av dig, genom att ställa en smart och genomtänkt fråga. Din fråga kan handla om allt från ”Vart ser ni er själva om fem år?” till ”Hur hoppas ni att rollen jag söker idag, ser ut om 12 månader?”. Här är det din fantasi som sätter gränser, men kom ihåg att tänka igenom och formulera frågan innandu sitter på intervjun. 

Följ upp som en Boss
Följ alltid upp med ett mail där du tackar personen som intervjuade dig för möjligheten. Mailet bör alltid vara kort, vänligt och skickat inom 24 timmar efter att du lämnat intervjun. Känner du att det är passande kan du även nämna varför du anser att du skulle passa in i teamet, genom att referera till något ni pratade om under intervjun.

 

Undvik dessa fem no-nos
- Skryta överlägset
- Nedvärdera dig själv
- Prata skit om din tidigare arbetsgivare
- Gå in på detaljer som inte har en poäng

- Klä och uppför dig som någon du inte är

Av Elin Styrbjör