PMS -en laddad förkortning som faktiskt betyder något

 Text Emilia Radow Ingvarson

Text Emilia Radow Ingvarson

Vad är egentligen PMS och vem är det som drabbas? Varför lider vissa mer än andra, och hur gör man för att lindra symtomen? 

Ordet PMS (Pre-menstrual syndrome) slängs många gånger lättvindigt runt för att beskriva en kvinnas tillstånd om denne för en stund framstår som att vara lite ”ur balans” eller ”känsligare än vanligt”. Ordet har helt enkelt blivit en definition på en kvinna som plötsligt öppet visar sina känslor eller bestämmer sig för bita till. Och för den som lider av PMS på riktigt känns det som ett stort nederlag att PMS många gånger följs upp av skratt och menande blickar så fort ordet skämtsamt slängs upp på bordet. Men ni vet, precis som vi, att detta inte är helt sant. 

 

Vem drabbas av PMS?

9 av 10 kvinnor lider av PMS och trots att forskningen fortfarande inte visar på klara tydliga tecken kring varför kvinnor drabbas av PMS så finns det många faktorer man vet ökar risken:

·      Om du är kvinna mellan 30-50år

·      Om du fött fler än ett barn

·      Om du nyligen fött barn

·      Om du gjort abort eller haft missfall

·      Om du fött barn nära inpå varandra

·      Om du har en mamma som själv lidit av PMS

 

Kan vi styra hormonbalansen? 

Hormonbalansen, eller hormoner ur balans kanske vi skulle säga, är något man föreslår har en aktiv roll i varför kvinnor drabbas av PMS. Det tillsammans med stress och slarvig kosthållning. Det hade ju varit fantastiskt om vi själva kunde styra hormonbalansen för att slippa känna oss ur balans. Be den ena hormonen att lägga manken till och den andra att lugna ner sig dagar man känner att allt inte riktigt är som det brukar vara. Men det går ju inte så med svullen mage, ömma bröst, gråten i halsen och längtan efter en riktigt god kanelbulle så reser vi oss, biter ihop, och fortsätter med vår dag. Precis som vanligt…

 

Men loppet är inte kört kvinnor! Vad vi KAN styra över är vår stressnivå (se vår tidigare artikel om meditation) och vad vi stoppar i munnen. 

 

Mat att fokusera på

Det absolut bästa man kan göra för att lindra symtomen av PMS (utöver att vända stressen ryggen) är att äta en hormonbalanserad diet och se till att ditt blodsocker hålls på en jämn nivå. Det görs enklast genom att undvik raffinerat socker, snabba kolhydrater och alkohol. Satsa istället på att äta det som du vet att din kropp mår bra av, och som ditt psyke inte ger dig skit för senare. Med andra ord: skippa kanelbullen och satsa på något med substans som en färskpressad smoothie, ett äpple och en banan, eller en smörgås med avokado. Ät med jämna mellanrum och om du mår bra av många små mål om dagen så kör på det. Ät en handfull nötter som snack och följ upp med en god soppa och en skiva bröd ett par timmar senare. Glöm inte att dricka vatten, 2 liter om dagen, och skippa kaffet om du vet att du kan reagera negativt på koffein. 

 

Japp, träning hjälper! 

Vi skulle kunna säga att det sista man känner för när man känner sig både svullen och deprimerad är att träna. Träning behöver dock inte betyda att du ska ut och köra milen eller köra skiten ur dig på nästa HIIT-pass. Vi pratar helt enkelt om att göra en fysisk aktivitet som ökar din puls och frisätter endorfiner, som bidrar till att du känner dig både gladare och mer avslappnad. Gör något du tycker om, som att jogga, cykla, simma, gå på en rask promenad, eller yoga. Skulle även våga rekommendera att du gör något som får dig att gapskratta! Känslan efter ett riktigt gapskratt är som ingen annan. 

 

 Varje kvinna är unik. Varje känsla, smärta och obehag hos dig är det bara du som verkligen kan känna och förstå. Det här är bara råd vi ger och i slutet av dagen är det bara du som vet vad som får dig att må riktigt bra. 

 

Är du en av dem som lider av PMS varje månad. Konsultera din läkare för lämplig behandling.