Nybörjarens guide till meditation

 Text Emilia Radow Ingvarson

Text Emilia Radow Ingvarson

Meditation i vardagen behöver inte kräva mer än 10 minuter av din dyrbara tid, vilket är perfekt för dig som jonglerar bollar i luften och vill hitta en teknik för att slappna av och samtidigt göra sig av med dåliga energier. Powerkvinna, mångsysslare, moderna kvinnan, kvinna mitt i livet, kalla det vad du vill men det här är till dig.  

 

Meditation är ett samlingsbegrepp som refererar till en mängd olika avslappningstekniker som är tänkta att ge dig lugn, harmoni och en känsla av tillfredsställelse. Tekniker som är tänkta att i längden fungera som ett verktyg för att minska ner på stress, och öka känslan av lugn och optimism. I längden har meditation även en positiv inverkan på både blodtryck och kroppens cirkulation. 

 

Meditation är med andra ord ett perfekt verktyg för alla som vill lära sig att ta kontroll över sina känslor, må bättre och lära sig att leva med optimism i första rummet, även en grå regnig dag…

 

Men hur gör man då för att nå till detta nirvana av optimism och avslappning? Jo, vi på HerWay kände att det var dags att själva införa meditation som ett naturligt inslag i vår vardag och gjorde en effektiv djupdykning i ämnet och kom fram till det här: 

 

·      Meditation handlar först och främst om att ANDAS, att slappna av i hela kroppen och fokus på att upprepa ett ord eller visualisera en bild som för dig skapar ett inre lugn. 

·      Bästa tiden att meditera är direkt på morgonen, precis innan läggdags på kvällen, eller 2 timmar efter en måltid. 

·      För nybörjaren är det bäst att börja med 10 minuter om dagen, och utöka gradvis tills man når en session på cirka 60 minuter utan att lämna sitt meditativa stadie. Räkna med att det kan ta flera veckor och till och med månader innan man når upp till 60 minuter av effektiv meditation. Denna tid kan delas upp på två sessioner per dag.

·      Viktigt i början är att du hittar en plats och en fysisk position som ger dig möjlighet att blockera livet utanför och gå in genom den dörr som leder dig till absolut avslappning. Sitt med rak rygg och undvik helst att ligga ner då det ofta leder till att du somnar. 

ksenia-makagonova-693845-unsplash.jpg

 

3 STEG FÖR ATT KOMMA IGÅNG 

Använd den här övningen för att komma igång med din meditation. Försök att få in två 5-minuters sessioner varje dag och öka successivt med 5 minuter i takt med att du känner att du kommer djupare och djupare in i din meditation. Ha andningen som huvudfokus och visualisera en lugn plats, sak, eller upprepa ett lugnande ord, om detta hjälper dig att fokusera på total avslappning.   

 

1. Hitta en lugn plats där du vet att du kan meditera ostört i minst 5 minuter. Sätt dig på golvet med rak rygg, eller i en stol om det är mer bekvämt för dig men håll då båda fötterna på golvet. Blunda.

2. Lugnt och sakta börjar du ta djupa andetag. Andas in genom näsan, medan du sakta räknar till tre, och ut genom munnen, medan du sakta räknar till tre. Fortsätt tills det att dina andetag är djupt nere i maggropen, koncentrerade och i en bra rytm. 

3. Koncentrera dig nu på känslan av själva andetaget som dras in genom näsan, och känslan av andetaget på läpparna när luften lämnar dig. Bekräfta känslan men släpp den omgående. Meditationsbiten är att inte fastna vid en och samma tanke och spinna vidare på den utan att erkänna att något sker med kroppen, omkring dig, i tankarna, men att vara kapabel till att släppa det för att stanna kvar i din meditation– din visualisering, ditt andetag, dina ord.