Powerporträtt: Diana Lidforsen

diana_lidforsen_herway.jpg

One for one. Flowcup skänker en menskopp vid varje köp till behövande flickor i södra Afrika. Vi har träffat grundaren Diana Lidforsen som delar med sig av sin resa som egenföretagare, varför hon lät sig övertygas att ta in investering i bolaget och hur hennes menskopp faktiskt gör skillnad.

Diana Lidforsen, grundare till Flowcup strålar av positiv energi när hon sitter i den bruna Chesterfieldsoffan på startup inkubatorn MINC i Malmö. Hon berättar sprudlande om sin produkt och den påverkan som den har; att fler flickor i kan gå till skolan i södra Afrika när de har mens och inte behöver använda sig av smutsiga skumgummi tussar, tyg eller papper att stoppa upp i underlivet för att hantera blödningarna och kunna fortsätta leva sin vardag. Varje gång det sker en försäljning av en Flowcup menskopp doneras en till en behövande flicka i Sydafrika eller Namibia.

Diana arbetade som återförsäljare av menskoppar och insåg behovet av en produkt som inte bara gjorde skillnad för världen, utan även skapade en behagligare upplevelse för bäraren. Bakom drivet till eget fanns en strävan att skapa ett liv som gav flexibla arbetstider och frihet, att få använda sin tid väl. 

 

Hur föddes idén till Flowcup?

Det är en kombination av många olika faktorer. Dels så har jag en bakgrund som säljare och när jag ser en omättad marknad så tänker jag ”Det här kanske är en bra idé”. Detta i kombination med att jag vill ha mycket frihet i mitt liv. Som singelmamma med en inkomst vill jag fortfarande kunna ha frihet att låta min son ha korta dagar på förskola och spendera mycket tid ihop med honom. 

Som tidigare återförsäljare av menskoppar reagerade jag på att det var många tjejer som ville ha en kopp som var mjukare och mer bekväm. Jag tänkte att klart vi ska ha något bekvämt i våra underliv! För mig har det alltid varit en självklarhet att man är tacksam för hur bra man har det och att man hjälper till i den utsträckning man kan. Så det var bara en självklarhet att Flowcup skulle ha en social twist. Först var tanken att vi skulle bidra med rent vatten eftersom det är extremt många som saknar det men det var för svårt att implementera. Så vi körde på idén med ”One for one” med inspiration hämtat från affärsidén till Toms- skor, att man skänker en menskopp vid varje köp. Det var lätt att förstå och implementera.

 

Ni har nyligen fått in investering i bolaget, vad fick dig att ta steget?

Jag blev så förbannad när jag fick reda på att endast 1% av kvinnliga grundare får investering och trodde inte det var sant. Jag har hela tiden varit emot att ta in investering och har velat klara mig själv. Men när jag fick reda på den här statistiken så kände jag att jag ska vara en pinne i denna statistik. Vi tog nyligen in kapital av två kvinnliga investerare och det känns verkligen skönt. Det blir tjejer som stödjer tjejer, som stödjer tjejer. Hela kedjan går liksom samman. Investerarna har även förståelse för att jag är människa och mamma eftersom de själva har familj. De kompletterar mig med sin kompetens och kraft, något som känns jätteskönt. Tillsammans driver vi detta framåt!

 

Hur ser du på framgång?

Det är verkligen inte förknippat med att man har ett företag som är värt X antal miljoner, utan framgång för mig är när man kan leva sitt liv så som man vill leva det. Framgång är också om man gör någonting som uppskattas av andra. Jag har precis lyckats definiera vad som driver mig med Flowcup och det är inte att bli rik överhuvudtaget. Utan jag drivs just av friheten och den skillnad vi kan göra, det är min drivkraft. Det boostar mig om jag kan göra en pytteliten skillnad när jag ändå ska strutta runt här på jorden. Om jag kan göra det så är det WOW.  

 

diana_lidforsen_flowcup.jpg

 

Vad har du mött för motgångar, rädslor eller uppoffringar under din resa?

När jag tog det här steget och bestämde mig för att satsa all in på detta så var jag tyvärr tvungen att se över vad jag hade för människor runt omkring mig. Det betydde att jag var tvungen att säga till några som stod mig nära att jag tyckte väldigt mycket om dem men just nu så behöver jag göra detta för mig och min familj och då kommer jag att behöva fullt stöd. Något som jag märkte att inte de personerna kunde ge mig. Jättetråkigt och det gör mig jätteledsen när jag tänker på det. Men nu, med facit i hand, hade jag låtit de här människorna vara kvar så hade jag inte kunnat göra den här resan. För det räcker med en person som inte är redo att se dig lyckas för att din kedja ska fallera. Det som är skönt är att man har lärt sig att säga tack- men nejtack till vissa relationer. Man känner ganska snabbt vilka som vill pusha en och vilka som vill bromsa en.

 

Vad vill du föra vidare till nästa generations powerkvinnor?

Jag är en yogi at heart, även om det inte är det första man tänker på när man ser mig. Det handlar väldigt mycket om att vara medveten och tacksam. Att vara här och nu. Jag tänker ofta på ett citat som vi har på vårt kontor som säger ”You need to be the change you want to see in the world”. För att om vi inte gör det själva, vem ska då göra det? Jag inser att jag inte kan göra allt men  om jag kan göra så att 100 000 flickor som inte haft mensskydd men kan få det så att de kan gå i skolan, då tänker jag göra det. Det är svårt att förstå hur det ser ut där ute. Här sitter vi i en Chesterfield soffa och är mätta i magen. Man får göra det man kan, och ingen kan göra allt men tillsammans kan vi göra mycket. Vi måste börja förstå att världen inte är stor längre, den är jätteliten. De här problemen som vi har på den här jorden, det är inte andras problem, utan även våra problem.

 

Av Nathalie Rajic

Foto Niki Zekaj