3 tips på hur du skaffar mer tid i vardagen

andrew-neel-218073-unsplash.jpg

Hur får man livet, med dess ynka 24 timmar per dygn, att gå ihop? Är det så fel att vilja ha allt man drömmer om? Och måste man verkligen välja bort det ena för att få det andra? Her Way tror stenhårt på varje kvinnas rätt att ta för sig av livet och att det faktiskt går att skapa vardagen man alltid drömt om. Vi har därför skrivit ner tre tips till hur man skaffar mer tid i vardagen, så att det äntligen finns tid till att prioritera sina drömmar.

 

1. Sluta snooza

Samtidigt som vi vet att det kan vara det mest underbara i hela världen att ligga kvar i sängen och snooza, så vet vi även att snoozadet inte kommer hjälpa dig nå dina mål. Så istället för att intala dig själv att du får en timmes extra kvalitetssömn genom att stänga av alarmet 15 gånger innan klockan slagit sju, försök att gå upp så fort alarmet ringer och njut av den timme du tidigare inte haft. Några idéer på vad du kan göra med din nyvunna tid: meditera, bädda sängen, gå en promenad, lyssna på musik, laga en god frukost, skriva ner 10 saker du är tacksam över, eller varför inte svara på privata mail du annars hade prioriterat bort. 

 

2. Planera och prioritera

Genom att aktivt planera och prioritera saker i din vardag kan du lättare ta kommandot över dygnets vakna timmar. Genom att göra en lista över vad som dagligen behövs göras, och i vilken ordning det ska ske, kan du skapa en balans i din vardag där du faktiskt får tid för det som är viktigt för dig (istället för att lämna allt åt slumpen). 

 

Fem tips på hur man på ett lätt sätt kan planerar sin dag: 

  • Skriv ner alla dagens planer, prioriteringar och mål 
  • Rangordna listan efter prioritet med viktigast (inte lättas) först
  • Börja dagen med att göra vad som står högst i prioritet
  • Schemalägg tid för sociala medier (och se till att hålla dig till dessa tider) 
  • Ha med dig listan under hela dagen så att du lätt kan bocka av saker allt eftersom

 

3. Sluta multitaska

Även fast det på ytan kan verka som att multitaskandet är en toppengrej för att få saker gjorda snabbt, så är det faktiskt så att de små konstanta störningar i vårt arbetsmönster gör oss mindre produktiva. Forskning har även visat att det kan ta upp till 23 minuter och femton sekunder för en person att få tillbaka fokus efter att man har blivit störd – vilket är minst sagt dyrbar tid vi powerkvinnor inte har råd att gå miste om.

Dock är det inte så att en podcast kommer att förstöra hela din morgonpromenad, men det kan vara smart att ha det som vana att alltid ifrågasätta multitaskadet på jobbet – med tanke på att den sortens störningsmoment ofta leder till både stress och irritation. Prova tillexempel att stänga ner alla övriga flikar och fönster på datorn nästa gång du skriver ett viktigt mail – och du ska se att det där mailet nästan skriver sig självt! Eller varför inte låta telefonen och alla dess appar ligga kvar i väskan tills det är dags för lunch? Sociala medier må vara viktiga, men dina drömmar är alltid viktigare.

 

Av: Elin Styrbjörn