Powerporträtt: Apollonia San Contreras

apollonia_herway_001.jpg

Hon vågade tacka nej till vad hon trodde var drömjobbet och skapa sin egen titel. Her Way har träffat Apollonia San Contreras, Influencer Marketing Manager på Kronaby och grundare av det kvinnliga företagsnätverket EMC.


Det krävs en viss styrka att våga lyssna på sig själv och gå sin egen väg. Apollonia San Contreras har alltid legat steget före och haft en medveten plan vad hon ska göra ett år framåt. När hon väl hade landat vad hon trodde var drömjobbet insåg hon att det inte riktigt var det hon ville ha trots allt det hårda slit. Hon vågade gå sin egen väg och chansa på en tjänst som hon inte riktigt visste vad det skulle resultera i. Något Apollonia lärt sig på senare år är att inte jaga titlar utan att istället finna framgång i livskvalitet.
 

Med ett inpräntat mantra att studera och göra någonting bra av sitt liv, läste Apollonia till civilekonom direkt efter gymnasiet. Hennes pappa hade talat gott om yrket och Apollonia målade upp en bild av hur hon en dag skulle arbeta på ett stort och framgångsrikt företag som revisor. Men att läsa till civilekonom var det tråkigaste hon hade gjort. Det här med siffror, statistik och redovisning låg inte henne varmt om hjärtat och ledde henne vidare till en masterutbildning i strategisk kommunikation. Här kunde Apollonia briljera med lysande betyg för att hon var intresserad av sina studier, den här gången på riktigt.

 

När sista skolterminen började närma sig lyckades hon tjata till sig ytterligare en termin trots att hon inte behövde det. Hon hade en, vad hon själv kallar “Fuck up”- termin i Hong Kong sikte. En termin där hon kunde kombinera studier med att utforska lite mer av sig själv och världen. Det var ingen slump att Apollonia valde just Hong Kong, det var en strategisk plan eftersom det finns en lättillgänglig flygplats där om är enkel att ta sig runt i Asien på. Skolveckorna som enbart innebar lektioner mellan måndagar och onsdagar gav utrymme för resor till andra delar av Asien resterande del av veckorna.

 

Idag arbetar Apollonia som Influencer marketing Manager på Kronaby, ett svenskt företag som lyckats revolutionera klockindustrin med en hybrid klocka mellan det klassiska och det digitala. Apollonia är även medgrundare av EMC, ett nätverk för karriärskvinnor i Malmö och Göteborg.

 

Vad har format dig till den du är idag?

Mina föräldrar. De kom hit som krigsflyktingar och fick mig när de var 18 år. När jag var liten var jag aldrig på skidsemester på sportloven, åkte inte till Thailand om vintern eller resor på sommarloven. Utan jag fick underhålla mig själv med min cykel på gården. Det var inte mer än så. Jag såg hur mycket mina föräldrar kämpade för att jag skulle få en ny vårjacka eller regnstövlar till hösten. De har varit på mig att jag måste studera, bli någonting och fått mig att tänka på hur jag kan skapa ett bättre liv än vad de hade. Som ung tjej så ser jag även att många kvinnor som är grymma har haft det väldigt svårt. Det får mig att tänka på hur jag kan göra det bättre för tjejer som kommer efter mig.

 

apollonia_herway_004.jpg

Vad driver dig och hur ser du på framgång?

Det som driver mig är att få göra skillnad, att skapa något och bevisa att det fungerar. Jag tror det har med min uppväxt att göra, med min mamma och pappa som stått och hejat på mig bredvid medan jag har fått visa hur jag kan prestera. För mig handlar framgång väldigt mycket om att leva livet så som man vill leva det på. Jag vill inte ha ett jobb där jag jobbar 12-14 timmar per dag, för att komma hem, äta kvällsmat och gå och lägga mig. Utan framgång för mig är när jag kan kombinera jobb, hobby och familj som ger mig närhet och energi. Jag vill kunna gå på ett yogapass kl 14.00 en tisdag om jag känner för det. För mig är livskvalitet framgång.

 

Hur skapar du balans trots den digitala närvaron i ditt liv?

Det är jävligt svårt med den där balansen. Jag har min mobil på flygplansläge från det att jag lägger mig i sängen om kvällarna till jag är påväg till jobbet morgonen därefter. Detta för att jag inte ska kolla min mail det första jag gör. Det är svårt men jag sover mycket bättre när min mobil är avstängd och jag är mer pigg och tar emot dagen på ett annat sätt när jag ser att det inte finns några notiser på min mobil. Det är svårt när jag jobbar med influencer marketing, när man skrollar igenom sitt flöde på Instagram en lördag och hittar intressanta människor som kan passa för Kronaby. Det kommer jag inte kunna komma ifrån, det är skitsvårt.

 

 

Vad är det för drivkraft som ligger bakom nätverket EMC som du skapat?

Innan jag skulle flytta hem från Hong Kong så gick jag i tankarna om vad jag skulle göra härnäst. Jag kände att jag ville träffa grymma brudar medan jag skulle skriva mitt exjobb och söka jobb efter examen, så jag skrev ett inlägg på Facebook där jag berättade att jag ville starta ett forum för grymma kvinnor som befinner sig i början av sin karriär. Jag fick mycket respons och Afrodite Dastory som jag driver EMC med hörde av sig och sa “Vi kör!”. Vi kände att det fanns många nätverk för äldre kvinnor men inget för oss yngre. Vi kände oss dessutom aldrig riktigt välkomna eftersom vi båda två var studenter och att där fanns ett behov att prata om hur gör när man ska söka sitt första riktiga jobb, det första lönesamtalet, val av chef och vad man kan förvänta sig.

 

EMC handlar om att skapa en plats för drivna kvinnor där man kan snacka ärligt om vad man vill, vad man brinner för eller om man har en jobbig chef. Det kommer inte hamna utanför forumet. Jag tror det behövs forum där vi kvinnor faktiskt kan träffas och diskutera, för männen gör det naturligt vid kaffemaskinen, på ledningsgruppsmöten eller på golfklubben. Vi vill göra det här till en naturlig del för oss kvinnor, så om 20 år när våra barn är äldre så ska det inte behövas krystas fram. Vi vill skapa en kultur bland kvinnor där man säger “ Jag har en kompis som är skitgrym, här har du henne!” Vi vill att EMC ska fortsätta utanför våra events, där man fortsätter nätverka och tipsar om varandra.

 

Vad har du stött på för motgångar och rädslor under din resa?

En rädsla jag haft fram till att jag var 25 år är att “tänk så blir det inte som jag har tänkt mig”, att mitt liv inte kommer att se bra ut på papper. Man vill leva upp till att vara en viss stereotyp och jag har nog alltid varit rädd för att det inte skulle bli någonting av mig. Jag trodde att jag skulle ha en viss typ av jobb, där jag arbetade ett visst antal timmar per vecka. När jag väl fick det och fick se hur de andra kollegorna levde så fick jag mig en tankeställare. Detta var det jag hade kämpat för i 5 år, att landa en bra tjänst på ett bra bolag. När jobbet väl var mitt så ville jag inte ha det. Jag grät jättemycket och det var tufft för mig att inse att det egentligen inte var det jag ville ha. Jag är glad att jag vågade lyssna på mig själv. Det finns alldeles för många fall där människor bara gjort vad som förväntas av dem istället för att lyssna på sig själva och gå sin egen väg.

 

Vad skulle du vilja ge ditt yngre jag för råd?

Apollonia_herway_003.jpg

Att inte ha för bråttom. Jag kan känna att även om jag hade min fuck up- termin i Hong Kong där jag pluggade så hade det inte skadat med att ta ett år där jag inte pluggade och typ odlade mango eller något. Att inte vara såhär fokuserad på målet; att göra klart min utbildning, måste få det här jobbet eller bli antagen till det här trainee- programmet. Utan att känna efter vad jag känner för just nu. Jag är fortfarande ung och kan känna att det hade varit OK om jag börjar min karriär nu, när jag är 26 år istället för när jag var yngre. Det hade inte gjort någon skillnad. Jag var orolig att det inte skulle lösa sig, om jag skulle lyckas hitta ett jobb. Jag hade många såna tankar fram till jag var 25 år, det var alltså inte så länge sedan jag släppte det. Men nu tänker jag att det kommer alltid att lösa sig, vi lever i Sverige där vi har det jättebra och har alla förutsättningar att leva det livet vi verkligen vill leva.

 

Vad vill du föra vidare till nästa generations Powerkvinnor?

Att inte förhålla sig till den här planen, att våga utmana. När jag började arbeta på Kronaby så var tanken att jag skulle arbeta med CRM och dataanalys, då såg jag mitt tillfälle att skapa något. Jag vågade pitcha idén om influencer marketing till min chef och han bad mig göra ett case och testa lite. Jag kontaktade några influencers och fick genast svar, trots att det var långt innan vi ens hade en färdig produkt. Jag fick tummen upp av min chef och jag skapade min egen tjänst. Jag har varit här i snart 2 år och influencer marketing har blivit en viktig del av vår strategi. Så det är mitt tips- att våga utmana! Det värsta som kan hända är att du får ett nej och då är det bara att gå vidare och hitta på en annan grej.

 

Av Nathalie Rajic