Lär dig löneförhandla som en Boss Lady

rawpixel-651362-unsplash.jpg

 

I en nyligen publicerad studie från Statistiska centralbyrån visar det sig att svenska kvinnor har lägre lön, lägre inkomst och så småningom även lägre pension än svenska män - trots att vi har en högre utbildningsnivå. Och även fast löneklyftan rent krasst har med skeva samhällsstrukturer att göra, är vi powerbabes lyckligtvis långt ifrån helt hjälplösa i frågan. 

 

Genom att till exempel bemästra konsten att löneförhandla, kan du på en individnivå jobba aktivt för att du och din awesomeness ska få den lön du förtjänar. 

Men hur gör man egentligen för att löneförhandla som riktiga Bosslady? För att bäst svara på den frågan har vi rådfrågat Linda Zettergren som efter tre år som Global Director of HR för LEVERTON, lätt kan klassas som ett löneförhandlingsproffs. 

 

Gör din research och kom förberedd

När det gäller löneförhandling är research är A och O. Genom att till exempel veta hur löneläget för just din roll ser ut i andra bolag visar du chefen att du faktiskt vet vad du pratar om – istället för att själv hitta på en summa som känns bra för både plånbok och ego. 

Här påpekar Linda att det som anställd är viktigt att kunna argumentera för varför du just du bör få en löneökning. Nämn tillexempel vilka framgångsrika projekt du har drivit det senaste året, vilka stora förändringar du har ansvarat för och vad företaget faktiskt har vunnit på det jobb du har gjort. 

Linda säger: ”Framhäv det extraordinära och unika! Jag som företagsrepresentant blir  imponerad av en medarbetare som kommer förberedd och som sakligt kan beskriva hens prestationer och avtryck."

 

Undvik typiska no-nos

Ett av de största misstagen en anställd kan göra är att inte se löneförhandlingen för vad den faktiskt är: en förhandling. Linda menar att man som anställd alltid ska komma förberedd och med klara och tydliga argument för sin ståndpunkt. Man bör även ha tänkt igenom vad motparten med största sannolikhet kommer att säga eller trycka på – och bör därför även ha tänkt igenom hur man på bästa sätt bemöter detta.

Ett annat no-no enligt Linda är att som anställd målar upp ett ultimatum som saknar grund. Säg till exempel aldrig att du är missnöjd med lönen och att du funderar på att byta jobb, om det verkligen inte är så. 

Linda säger: ”Om så däremot är fallet, säg då inte detta rakt ut under lönesamtalet då det kan uppfattas som något som blivit sagt i affekt. Boka istället in ett nytt möte och förklara sakligt att du tänkt igenom ert tidigare samtal, men att du fortfarande inte är nöjd. Har du börjat se dig om efter annat bör du även berätta det för din chef och ge denne en chans att förbereda sig på att du eventuellt lämnar.” 

 

Vad gör du om du inte får igenom dina krav?

Linda påpekar att det är viktigt att komma ihåg att man som anställd kan bli kompenserad på andra sätt än genom rent löneök. Om ditt företag av olika anledningar inte kan göra särskilt mycket med din lön, kanske dom istället kan ge dig extra semesterdagar, mer frihet att jobba hemifrån, stå för ditt gymkort, betala ditt kollektivtrafikkort, m.m. Om du dock fortfarande är genuint missnöjd pengamässigt efter din löneförhandling så är det viktigt att du på ett professionellt sätt är öppen med det.  

 

Linda säger: ”Säg att du accepterat ett erbjudande, men att du fortfarande inte är helt nöjd p.g.a. olika omständigheter. Berätta då detta för din chef och säg att om du fortsätter utvecklas i samma takt som tidigare så vill du ha ett nytt lönesamtal igen om tre månader. Detta kan i slutändan fungera som ett psykologiskt övertag då chefen kan känna att hen står i skuld till dig.”

 

Hur ser ett lyckat lönesamtal ut?

De allra bästa lönesamtalen slutar med att både chef och anställd är nöjda med resultatet. För en chef innebär detta att hamna inom ramen för företagets budget, samtidigt som medarbetaren är nöjd. 

Linda menar även att det är viktigt för en chef att vara transparent med företagets budgetrestriktioner och framföra tydligt kunna argumentera för varför ett lönemål eventuellt inte kan uppfyllas. I de fall där företaget har intresse av att behålla den anställde blir inte chefen nöjd om inte medarbetaren är det. Kompromiss, transparens och förståelse från båda parter är tre bra ingredienser för att uppnå en win-win situation.

 

Tips till dig som är dig nervös och obekväm inför ett lönesamtal

Många av oss tillhör nog kategorin som tycker att det är extremt obehagligt att löneförhandla, men ibland kan det faktiskt vara smart att tala om för sin chef att man är obekväm, istället för att låtsas som ingenting.  

Linda säger: ”Äg din rädsla. Att låtsats som ingenting, trots att det syns att du är obekväm, kan faktiskt ge din chef ett psykologiskt övertag.”

Hon tillägger: ”En liten hemlis som jag som tidigare företagsrepresentant kan dela med mig av är chefen med största sannolikhet inte heller är helt bekväm med situationen. ” 

 

Av Elin Styrbjörn